Nyírmeggyes-Tiborszállás Közös Fenntartású ÁMK "Nyitnikék" Óvoda

"Kisgyermekem csak nézzél szerteszét

Éretted van itt minden, ami szép."

MENÜ

Óvodai nevelésünk célja

A családi nevelést kiegészítve az óvodás korú gyermekeknek nyugodt, kiegyensúlyozott, szeretetteljes környezetet biztosítunk, amelyben a gyerekek nyitottá válnak a természeti értékek megismerésére, megóvására, fenntartására és a hagyományok ápolására.

Olyan gyermekké neveljük őket, akik harmonikus mozgással, fejlett kommunikációs kézséggel, beszédkézséggel és beszédkultúrával rendelkeznek.

Egyéni képességeiket megismerve életkoruknak megfelelően, tevékenység közben fejlesztjük személyiségüket annak érdekében, hogy közösségbe való beilleszkedésüket elősegítsük.

A gyermekek fejlődésének általános tendenciáin túl az egyedit, a másságot, a különbözőséget felismerve, értékként elfogadva, közelítünk a gyermekhez.

 

Pedagógiai szemléletünk

Minden gyermek ÉRTÉK!

É- Érzelmi biztonság, integrált nevelés, sajátosd nevelési igény figyelembe vétele.

R- Rugalmas óvodai élet-szervezés, a játék, a mozgás, mint a 3-7 éves korú gyermek alapvető szükségletének biztosításával.

T- Természet közeli, természetszerető- védő magatartás, egészséges életmód megalapozása.

É- Értelmi képesség, kommunikációs kézség teljes személyiség komplex fejlesztése derűs légkörben.

K -Kreativitás, kreatív gondolkodás fejlesztése, segítése, - helyi környezetünkhöz, hagyományainkhoz fűződő pozitív érzelmi viszony megalapozása, kialakítása.

Alapelveink, céljaink

1. A gyermekek harmonikus, sokoldalú fejlődésének elősegítése a gyermekek fő tevékenységén, a játékon keresztül. A játék - érzelem- erkölcs metodikai kapcsolatának érvényesítése.

Alapelvnek tekintjük a gyerekek érzelmi biztonságának megteremtését mindenek felett álló érdekeinek figyelembe vételét, jogainak érvényesítéssét.

2. Érzelmi biztonság kialakítása társas kapcsolatokban /gyermek/ felnőtt.

3. Kölcsönös bizalmon alapuló együttműködés a családokkal.

4. Nevelőmunkánkat hassa át a gyermek egyéni különbségének, másságának tiszteletben tartása, a szereteten és a befogadáson alapuló magatartás.

5. Egészséges életmódra nevelés - mentálhigiénés - nevelés. Célunk olyan szemlélet kialakítása, hogy saját egészségük őrzői legyenek.

6. A természethez való pozitív viszony kialakításával a civilizált élet ártalmainak kivédésére törekvés.

7. Hagyományaink megismerése, megőrzése, tiszteletben tartása, ápolása a gyermeki tevékenykedtetés előtérbe helyezésével.

8. Alap- és részképességek fejlesztése - iskolai életre való felkészítés.

9. Munkajellegű tevékenységek játékos elemeinek hangsúlyozása. Az önként vállalt feladatok végzése során megéli a gyermek a tevékenykedés örömét is.

10. Az anyanyelvi nevelés áthatja az óvodai nevelést, tartalma a nevelés eszközeinek és a gyermeki tevékenységrendszernek, ezért kiemelt jelentőséggel bír.

 

Programunk kiemelt feladata:

A természeti és társadalmi környezethez való pozitív érzelmi vizony alakítása.

A környezet megismerésére nevelés köré csoportosítottuk az óvodai nevelés témaköreit.

Programunk alapja: a környezet iránti gyermeki érdeklődéstől, kíváncsiságtól motivált saját élményű tapasztalatszerzés, tanulás teremtheti meg a feltételét a hatékonyabb személyiségfejlesztésnek.

Nevelésünk alapozó jellegű, meghatározó szerepet játszik a megfelelő környezetkultúra és gondolkodás - a természeti értékek megóvásában, fenntartásában - kialakításában. Természetbarát gyermek csak természetbarát környezetben nevelődhet.

A környezetkultúrára, a helyes természetszemléletre irányítják figyelmünket: a környezeti nevelés napjai:

- Takarítási világnap (szeptember 23.)

- Állatok világnapja ( október 4.)

- Víz világnapja ( március 22.)

- A Föld világnapja ( április 22.)

- Madarak és fák napja ( május 20.)

- Környezetvédelmi világnap ( június 5.)

- Nyitnikék nap


Az Óvodai élet tevékenységformái:

- Játék

- Munka

- Tanulás

- Testi nevelés

- Vizuális nevelés

- Zenei nevelés

- Anyanyelvi nevelés

A dráma pedagógia új elemként foglal helyet a programunkban.

A játék nem cél, hanem eszköz, amelynek segítségével az egész személyiség harmonikus fejlődését segítjük elő. Nem csupán kellemes időtöltés, hanem pedagógiailag előre átgondolt folyamat, amelyben a gyakorlatok, játékok a fokozottság elvének szem előtt tartásával egymásra épülnek.

A dramatikus játékok együttjátszást, közös éleményt jelentenek. Az alkotójáték cslekvést, aktivitást, empátiát, toleranciát igényelnek a gyerekektől, pedagógustól egyaránt. A drámajáték csoportos, közös tevékenység, amelynek kapcsán a gyermek és padagógus között partneri viszony alakul ki. A foglalkozásokon a gyerekek nem passzív befogadó, hanem cselekvő részesei egy aktív folyamatnak.

2003-tól jelen van Óvodánkban a számítógép, mint játékeszköz.

A számítógéppel való játék óvodánkban nem a játékteremben és otthonokban használatos játékprogramokat jelenti, hanem tematikusan egymásra épülő készségfejlesztő feladatokat.


2008-2009 nevelési évtől építettük be helyi nevelési programunkba a kompetencia alapú programcsomagot, mely kiegészíti a már meglévő nevelési elveinket.


A kompetencia alapú nevelés célja:

Az óvodából- iskolába való átmenet tartalmilag újszerű kidolgozása, az inklúzív pedagógiának, az együttélésnek az elterjesztése, a játéknak, mint a fejlesztés céljának és eredményének a megjelenítése, a játék-érzelem-erkölcs metodikai kapcsolatának érvényesítése.


Pedagógiai alapvetések kiemelt területei:

- A gyermeknek joga van ahhoz, hogy olyan nyitott és rugalmas rendszerben fejlődhessen, amely igazodik egyéni sajátosságaihoz, fejlődési üteméhez.

- A játék a gyermek számára a legfőbb élményforrás, ugyanakkor a személyiség fejlesztésének színtere, a tanulás, a készség - és képességfejlesztés leghatékonyabb módja.

- A valódi tudás az, amit a gyerek maga fejt meg, cselekvéseken keresztül sajátít el, majd képes alkalmazni képességeit, készségei által.

- A gyermek számára biztonságot nyújt a megalapozott és következetes, ám rugalmasan kezelt szokásrendszer.

- A tágabb és szűkebb környezet közvetlen tapasztalati úton történő megismerésével lehet elérni, hogy a gyermek tisztelje a környezetét és bátran alakítsa anélkül, hogy kárt tenne benne.

 

Az Óvoda speciális feladatai:

1. Integrált nevelés

2. Gyermekvédelem

3. A sajátos nevelést igénylő gyermekek óvodai nevelését biztosító feltételek


Az Integrált nevelés

Óvodai integrációs programunk célja:

1. Az óvoda körzetében élő valamennyi 3 éves, HHH gyermek beóvodázásra kerüljön.

2. At óvodából iskolába menő HHH gyermekek olyan óvodai nevelésben, fejlesztésben részesüljenek, mely biztosítja, hogy kudarcmentesen kezdjék meg az általános iskolás éveket, egyenlő eséllyel induljanak iskolába a nem hátrányos helyzetű társaikkal együtt.

3. Együttműködő partneri kapcsolat kiépítése -  a szülői házzal, a Gyermekjóléti és Családesgítő Szolgálattal, Szakmai és Szakszolgálatokkal, Általános Iskolákkal, Civilszervezetekkel - annak érdekében, hogy a gyermekek sokoldalú fejlesztése, szociális támogatása sikeresen valósuljon meg.


A Nyírmeggyesi Nyitnikék Óvoda minőségirányítási programjáról:

Az IMIP ihntézményünkbe a 2001-es nevelési évtől került bevezetésre.

Minőségirányítási programunk kiemelt feladatai:

- Minőségpolitikánk további vélkitűzéseinek való megfelelés

- COMENIUS 2000 Közoktatási Minőségfejlesztési Program II. Intézményi modelljének építése.

Intézményünk eredményes és sikeres működésének eszköze a minőségirányítási munkánk tudatos tervezése, megvalósítása. A tudatos minőségfejlesztési munkában legfontosabb alapelvünk a pedagógiai felkészültség, a szakmai hitelesség, a céltudatos cselekvés, a munkatársak képességeinek kibontakoztatása, a külvilág iránti nyitottásg volt. Ennek érdekében külső- és belső partnereink felé mindig nyitottak vagyunk és tervszerűen törekszünk igényeik, elvárásaik megismerésére, teljesítésére.

Óvodának számára fontos a biztonságérzet megteremtése, a partneri igényeknek való megfelelés. Intézményi munkánkban bekövetkező szemléletváltás eredményeként új és új dimenziók kerültek előtérbe.

 

Pedagógiai céljaink:

- Intézményünket a törvényi előírásoknak megfelelően működtetjük.

- Törekszünk a szakmai színvonal folyamatos emelésére.

- Szakemberek és pedagógusok segítségével biztosítjuk az esélyegyenlőség hátránykompenzáció és tehetséggondozás megteremtését.

- Nevelő - oktató munkánkon belül mérés- értékelési rendszert alkalmazunk.

Megkülönböztetett figyelemmel fordulunk a szülők felé. Hisszük, hogy a nyitott óvoda megteremtésével partnereink igényeire építve könnyebben, eredményesebben nevelünk a közös célok, értékek érdekében.

A minőségi munka számunkra belső igényességet jelent!

Az óvoda életének minden területén folyamatos fejlődésre törekszünk, tudjuk mivel tartozunk környezetünknek, megfelelve a velünk szemben támasztott követelményeknek és elvárásoknak.

Asztali nézet